Cykel Prylar 28 inlägg 13906 visningar

Hjälp! Vilken typ av cykel rek ni för mig?

Tobias Andersson
1977 • Tomelilla
#1
8 februari 2015 - 13:43
Gilla 
Hej alla.

Detta blir mitt 1:a inlägg här under cykla, absolut inte det sista. :)
Jag har för ca 1 månad sedan skadat mitt knä vid ett innebandy pass och förmodligen är korsbandet av.
Kommer att dra ner på löpningen till kortare rundor och då även passa på att kombinera det med cykling.
Hade tänkt mig att cykla runt 5 mil i veckan. Men vill ändå att den skall funka att cykla ner till stan med och kunna ta någon grusväg då o då.
Men mestadels kommer den att användas som träning på ren landsväg och där kommer ju de flesta milen läggas för att bibehålla min kondition.
Har en del cykel butiker som jag besökt den sista veckan för att få lite mer kött på benen innan jag bestämmer mig. Kan också säga att jag visste inte att det fanns så många olika modeller och märken. :)
Den första butiken jag gick till rek en Crescent Zetta hybrid med rakt styre, aluminium ram, 18 växlad för runt 7-8000:-. Provade att cykla på den men tyckte att man satt rätt så obekvämt.
Nästa butik jag var hos tyckte att jag skulle ha en cyclocross ( CX ) för att den är klockren med något grövre däck precis som en hybrid men ram som en racer med då bockat styre och betydligt bättre komponenter. Denna modell han visade kostade 12000:-, tyvärr han jag inte med att testa den men märket var Scott.
Den tredje och sista butiken plockade också fram en CX efter hört vad jag skulle ha den till. Dock var det lika tjocka däck ( runt 33mm ) som de andra två som jag blivit visad men dessa däcken var helt släta. Min fråga var om dessa verkligen var optimala om jag skulle ner i stan eller cykla på grus. Svaret blev att dem var precis lika bra som de andra mönstade CX däcken som var lika tjocka. Han plockade fram en sjukt snygg mattsvart Specialized som kostade 20 000:- utan pedaler då.
Tycker att det känns som ett rätt så stort spann mellan 7-20 000:- som var den dyraste jag kollade på. Personligen gillade jag CX med bockat styre och de grövre däcken än vad racern har. Speciellt då den kommer att använda mestadels ute på landsvägen.
Men för de ca 5 mil jag kommer att cykla i veckan, hur mycket tycker ni då att man skall lägga på en cykel?
Tycker att de 20 000:- känns sjukt mycket men den var verkligen läcker. Kommer dock att sätta på fram resp bakskärmar så att man kan cykla när det är blött ute. Annars hade jag inte tänkt att göra så mycket mer än kanske ringklocka och belysning på den.
Vill gärna hålla den så clean som möjligt men skall ändå fylla sin funktion.
Så min fråga till er som har betydligt bättre koll på detta, vad skulle i rek för mig?
Är där något speciellt märke som är bättre än andra typ Merida, Crescent, Specialized, Scott, Nishiki, Trek??

Hade varit himla tacksam för era åsikter då jag skulle vilja komma igång med cyklingen om ca 1-2 månader..
< < < 1 2 > > >
1968 • Tolfta
#2
8 februari 2015 - 14:23
2 Gilla 
CX låter som det ultimata verktyget för dig, bry dig inte om vilka däck som sitter just för stunden, det är lite av tjusningen med CX du kan ha grova däck, racer däck, vinterdäck etc. Så med andra ord en allväders hoj, råd bara. Infr höst, vinter och vår kan jag starkt rek att du även sätter på skärmar, då slask och kallt vatten inte är direkt skönt på häcken, ryggen eller även för den ev kompis som ligger på rulle bakom.

Andra märken som jag skulle rek för dig att kolla på är Bianchi och Focus.
Bianchi har en modell - Zurigo ligger runt 13-14 tusen, Focus som från början var ett rent CX märke (Mike Kluge 3 faldig världsmästare på CX utvecklade / Startade detta märke) de har CX från 12-13 000 upp till 50 000:-

Bifogar en bild på min Focus CX Mares "Rapha Edition"

Med vänlig hälsning
Fritz
perurban
1958 • Mantorp
#3
8 februari 2015 - 15:13
Gilla 
En CX kanske är det optimala för dig, men missa inte chansen att "gå hela vägen" och titta på en renodlad racer också. :)
1968 • Tolfta
#4
8 februari 2015 - 16:12
Gilla 
Racer är nog inte lämpligt då jag i frågan läste - "eller cykla på grus" då föll racer tanken bort helt och hållet =)

/Fritz
Tobias Andersson
1977 • Tomelilla
#5
8 februari 2015 - 16:17
Gilla 
Fritz.
Du verkar kunna detta med CX. :)
När det gäller storlek på cykeln så har jag förstått att det skiljer sig från märke till märke.
Jag som är 182 cm och 80 kg förstår att jag på de flesta modeller skall ha L eller 56 cm ram, stämmer detta?
Sedan vill man ju inte köpa grisen i säcken och bara beställa hem en L från nätet för att man tycker att den ser bra ut utan att ha testat den.
Så därför känns det som att man skulle vilja köpa cykeln i en butik nära, dels så att man kan test cykla den plus att man har nära dit ifall något oförutsett skulle inträffa.
Ser även att du har skivbromsar på din, har förstått att det är att föredra då det har mindre underhåll och bättre bromsverkan.
Något mer som ni tycker att jag borde kolla på när jag skall in till butiken igen för att klämma o känna lite?
Detta med pedaler är ju också en hel historia. Förstår att man inte använder sina vanliga gympa dojjor utan ett par med s k klick funktion eller om man sätter in fötterna i " liknande " öglor.
Vad jag förstod på försäljaren så det som skiljer en CX för 10 000:- och en för det dubbla är komponenterna. Lite det jag undrar är om cykeln för 20k, håller den dubbelt så länge som en för 10k gör eller är den dubbelt så skön att cykla på?
Borde ju vara en viss skillnad när det gäller nav, växlar, bromsar osv men för en glad motionär som mig är ju klart att priset spelar en roll.
perurban
1958 • Mantorp
#6
8 februari 2015 - 16:56
Gilla 
Fritz: Du har mycket större cykelkunskap än jag, men jag läste "Men vill ändå att den skall funka att cykla ner till stan med och kunna ta någon grusväg då o då."

"Då och då" är ungefär så ofta som jag cyklar grusväg med min racer. Utan att ångra mig.

Men återigen: CX kanske passar TS bäst. Idén var bara att inte helt glömma racermöjligheten. :)
Tobias Andersson
1977 • Tomelilla
#7
8 februari 2015 - 17:13
Gilla 
@Perurban
Det blir inte ofta jag kommer att cykla på grusväg men när jag cyklar till golfbanan vilket jag gör ca 2 ggr i veckan på sommaren så är där grusväg.
Renodlad racer blir det inte då jag även kollade på en sådan då jag var i butik, men tyckte att hjulen var rent för tunna plus att ibland cyklar man och hämtar barnen på skolan och då är där en o annan liten kant o håla som skall passeras och racern är tyvärr inte något alternativ då.
Med att hämta barnen menar jag inte på cykelsits utan dem cyklar själva. :)
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#8
8 februari 2015 - 17:53
4 Gilla 
Mitt recept:

Köp en billig standardcykel till grusvägar och turer ner på stan.

Till träning köper du den racer/landsvägscykel som du tycker att du trivs med och har råd att köpa.

Oslagbar kombination. Man behöver mer än en cykel
Tobias Andersson
1977 • Tomelilla
#9
8 februari 2015 - 18:05
Gilla 
@Björn.

Tack för ditt tips men är precis det jag vill undvika. Jag kommer som sagt bara att vara en motionär och inte köra några tävlingar eller dylikt.

Så jag kommer inte vara på jakt att kapa några speciella tider eller dylikt med den nya hojen utan vill ha den som jag skrev en allround cykel. Vad jag då har förstått så är ju CX klockren både som motionscykel och vardags cykel.
1968 • Tolfta
#10
8 februari 2015 - 19:46
Gilla 
Njae, är väl ingen expert på CX men lite har man snappat upp genom några märken som man har och haft i sin ägo. Att beställa en CX bara så där tror jag kan bli lite fel, precis som du skriver skiljer de sig rätt så mycket i stlk från märke till märke.
Vad som ändå är synonymt med CX är att vevpartiet ligger lite högre från marken än från en dito racer.

Jag själv kör XL, eller om man ser till Bianchi 57:or men en Focus XL är som en 59:a motsvarande en Bianchi, så där blev det en del skruvande innan jag hittade min ställning. När jag hade en Scott CX 58:a så var den som en 57:a motsvarande en Bianchi, jag skulle nog rek att du kollar in ett antal märken och känner efter vad som passar dig.

Skivbromsarna på min hoj var inget jag egentligen önskade men jag blev lite sponsrad och det fanns bara skivbromsar, hydraliska är de på min bild. Men visst handen på hjärtat är det dumt att ha klassiska bromsar när det är grus och slask som sliter fint på fälgarna om man har klassiska bromsar, det slipper man med skivbromsar. Plus att skrivbromsar är mer tillförlitliga oavsett väder, klassiska bromsar kan ju vara lite veka i bromsverkan när det är blött alt skitigt.

Spontant med din längd, utan att kunna din övriga längder, armar, benlängd etc. så tycker jag att du skall kolla efter en 54 el. 55 och sedan ev. sätta på en längre styrstam och ett setback sadelstolpe, är hojen för stor så är den, men en lite mindre går att göra "större" Men det är min filosofi.

Ett annat fint CX märke och rätt så prisvärt är Ridley, även om jag skulle rek en Focus Mares CX 1.0 (kolfiber), 2.0 (alu) eller 3.0 (alu) eller en Bianchi Zurigo (alu). Min Focus är en 1.0 d.v.s. i kolfiber.

Lycka till
Fritz
1968 • Tolfta
#11
8 februari 2015 - 19:52
1 Gilla 
Glömde dina övriga frågor!

Pedaler, i princip de flesta hojar säljs utan pedaler då det finns en uppsjö av modeller och system. I ditt fall så kanske jag skulle rek ett par vändbara, spd på ena sidan och vanligt platt på andra, då kan du både motionera på den alt. ge dig ut bara för att handla =)

När det gäller priserna så skiljer det till en början i materialet på ramen, kolfiber eller aluminium. Men sedan är det precis som med en racer, helt beroende på vilket system som sitter på hojen, alternativt vilka hjul som sitter på. Min CX är ju en "dyr" hoj, men det beror på hjulen (högprofil kolfiber) och gruppen Sram Red, men skulle jag ha valt den med t.ex. Sram Rival eller Force hade det genast visat sig på priset, d.v.s. många tusenlappar billigare.

I ditt fall så skulle jag rekomendera Sram Rival, Shimano 105 alternativt Campagnolo Veloce som är motsvarande fast olika märken. Dessa gör per automatik att hojen genast blir mycket billigare, de Focus som jag skrev om som kostar en 12-13000 har oftast Sram Rival monterat.

Hoppas du blev lite klokare efter mitt dravlande =)

Med vänlig hälsning
Fritz
1967 • Mysinge
#12
8 februari 2015 - 20:49
Gilla 
Fem mil i veckan? Har du inte redan någon cykel som duger till det? Särskilt om grusvägar är inblandade.

Litet högre ambitionsnivå tycker jag behövs för att motivera en racer, än fem mil i veckan, men den kanske kommer när du märker hur fort de fem milen tar slut med en racer. ;)

En sån här har dugt åt mig i alla lägen i många år, fast min heter City Sport och är i stål: http://www.cykelaffaren.se/crescent-kebne-2015/2128-0

Ditt val bör nog också komma an på vad dina cykelkamrater har, så att ni kan följas åt.
1954 • Göteborg
#13
9 februari 2015 - 00:16
1 Gilla 
@Fredrik, en sådan stridsvagn på över 16 kg kan ju få vem som helst att tappa lusten på cykling...

En trevlig CX skall inte behöva väga över 10 kg inkl skärmar. Då blir det kul varje gång man är ute även i en backe i motvind!
1966 • Borås
#14
9 februari 2015 - 08:52
1 Gilla 
Röstar också för en CX. Har haft min i tre år och har aldrig ångrat det köpet. Jag har även racer och MTB, men hade jag varit tvungen att bara ha en cykel hade jag behållt min CX. Funkar utmärkt på grus- och skogsvägar, funkar finfint nu på vintern med dubbdäck och funkar helt ok att hänga med på racerrundor om man sätter på racerdäck.
Det jag dock saknar, särskilt nu på vintern, är skivbromsar. :-)
Magnus Billberger
1968 • Falun
#15
9 februari 2015 - 13:57
Gilla 
Innan man börjat cykelträna så kan det vara svårt att förutsäga var man slutligen hamnar. Fastnar du så kommer du inom några år hunnit bilda en ganska klar uppfattning om vilken typ av cykel som är rätt för dig. Under resan dit så kan du mycket väl ha hunnit byta inriktning både en och två gånger. Om ambitionen främst är att hålla uppe konditionen så skulle jag säga att MTB är mer tidseffektivt än att nöta landsväg.

Jag skulle råda dig att spara på slantarna tills du verkligen vet vad som blir din grej. Därför röstar jag i nuläget på en hybrid, gärna med lite inriktning mot snabbhet. Nishiki Comp, Scott SUB Speed 30 eller Crescent Atto är alla cyklar som jag tycker matchar dina kriterier och som du kan få för runt 6 kkr.

1966 • Borås
#16
10 februari 2015 - 09:40 Redigerad 10 februari 2015 - 09:41
1 Gilla 
I mina hemtrakter cyklas det racer och/eller MTB. Aldrig har det dykt upp någon på en tung hybrid, varken när det ska åkas i skogen eller på landsvägen. Jag är rädd för att man inte odlar sitt cykelintresse med en hybrid. Då hade jag hellre lagt pengarna på en 29" MTB, typ:
https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3642

Den kostar lite mer än en billig hybrid, väger lika mycket/lite eller tom mindre, har dämpad gaffel och kan användas till så mycket mer. Den är dessutom betydligt mer lättsåld om man vill byta inriktning.

Men då trådskaparen Tobias skriver att, "mestadels kommer den att användas som träning på ren landsväg" men även kunna åka ut på lite grusvägar, så tror jag ändå en CX är rätt väg. Hittar man till våren några att åka med på landsvägen så räcker det att byta däck, så är man med bra där också.

Jag kollade lite på Rose Bikes och denna var den första jag snubblade över:
http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-2000-772640/aid:772643#n-12W0s-12W0t-12W0u-12W0v-12W0w-12W0x-12W0z-12W10-12W11-12W4o-12W13-12W14-12W15-12W16-12W17-12W18-12W19-12W1A-12W1B-16rJk-12myQ-12myR-12myS-12myT

Jag ändrade specen till ett 50/34 vevparti och 11-28 kassett, då passar den bra på vägarna. Vikt enligt Rose ca 9,2 kg, inte direkt tyngre än en instegsracer. Andrahandsvärdet på en CX brukar vara bra om man vill byta till en ren racer med tiden.
Magnus Billberger
1968 • Falun
#17
10 februari 2015 - 13:22 Redigerad 10 februari 2015 - 13:22
Gilla 
Det var ju faktiskt ganska många frågor inbakade här. Ett par kompletterande synpunkter från mig:

Jag tolkar det som att du vill kunna använda cykeln både till träning och till vardags vilket tvingar fram lite överväganden och kompromisser. Ju dyrare cykel desto mer stöldbegärlig skulle jag säga och om cykeln kostat uppåt 10 kkr eller mer så skulle jag personligen inte vilja parkera den på stan och motsvarande.

Om en cykel för 20 kkr håller längre än en för 10 kkr? Nja, det är inte osannolikt att det är den "billigare" cykeln som håller längre. Lite grovt förenklat så får man betala för vikt (egenligen frånvaro av vikt) och design. Och med lägre vikt så följer inte sällan att komponenterna är lite mindre slitstarka och robusta. Fast störst betydelse för livslängden har hur du vårdar din cykeln.

När det gäller komponenter så är skillnaderna i funktion generellt mycket mer blygsamma än skillnaderna i pris. Denna uppfattning baserar jag dels på de cyklar som finns hemma där de flesta nivåer av komponentgrupper är representerade och dels på de "high-end"-cyklar jag provcyklat.

Viktigast för din trivsel på cykeln är att den är rätt inställd i förhållande till dina längder och din rörlighet. Det finns ganska många mått och inställningar att hålla reda på och jag skulle tro att anledningen du upplevde Zetta:n som obekväm mest hängde på just inställningarna (eller möjligen sadeln).
Tobias Andersson
1977 • Tomelilla
#18
10 februari 2015 - 17:18
Gilla 
Tack alla för era åsikter.
Har suttit nu ett antal timmar och läst på om olika komponenter och olika märken.
Skall besöka en lite större cykelaffär senare i veckan och kolla lite noggrannare på olika modeller.
Kommer förmodligen att bli en CX med Schimano 105 komponenter. Antalet mil som jag skrev runt 5 mil är lite svårt att säga exakt. Vissa kanske jag är riktigt på topp och cyklar 15 och en annan vecka kanske bara 5, beror ju rätt så mycket på väder o vind.
Som någon nämner så hade säkert en vanlig hybrid passat för mitt ändamål men känner att skall jag lägga runt 7-8000:- på en sådan kan jag lika bra lägga till 5000:- för att få en betydligt roligare cykel.
Visst, är ju kanske ingen cykel som man tar ner i stan p g a stöldrisken men o andra sidan vill jag inte ha en cykel för träning o en för stadsturer. Har faktiskt redan fått två av mina tidigare cyklar stulna men då har det varit med s k vanliga lås på cykeln. Nu till denna kommer jag att köpa antingen ett u-lås eller ett med kedja, så att man riktigt kan fästa cykeln i något fast föremål.

@Bob Anderson.
Satt faktiskt och tittade på Rose cyklar igår kväll. Precis den modellen som du länkar till var en av de som jag fastnade för. Den har exakt det som jag hade tänkt mig och för ett riktigt bra pris också. :)
Schimano 105 komponenter, skivbromsar och ser himla fin ut. Förstår att cykeln byggs exakt efter hur jag vill ha den med olika komponenter och efter mina mått.
Annars är jag inte så förtjust att beställa något över nätet som man inte testat innan.
Men någon gång skall man ändra uppfattning för har läst en del om Rose och är inte många som har något negativt att säga. Skulle det bli fel är det bara att returnera grejen utan någon kostnad och det är ju positivt. :)
Plus att man kan ju ändra allt om man nu inte tycker att original komponenterna duger. Felet är att jag har noll koll på vad som är bra och mindre bra. Däremot om det blir att jag beställer en CX Pro 2000 därifrån så kommer jag nog att byta ut de grövre däcken mot några med mindre mönster.
Tobias Andersson
1977 • Tomelilla
#19
16 februari 2015 - 16:34
Gilla 
Hej igen alla.

Då har jag bestämt mig vad det kommer att bli för cykel. :)
Kommer inte att bli en cross som jag snackade om att jag skulle ha. Utan det blir en racer vid namn Rose Pro SL-2000.
Kommer använda den till landsvägs cyklingen och kommer sedan behålla min Trek T220 som vardags cykel.
Istället för att köpa en cross och klä den med skärmar, stöd, lysen mm så tänkte jag köpa en racer och köra den utan någonting.
Tror att detta kommer bli toppen bra.
Tack alla för era åsikter och nu hoppas man på att knäet blir bra efter rehab träningen så att man kan träna för fullt till sommaren. :)
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#20
16 februari 2015 - 18:21
Gilla 
Grattis!
Ser ut som en perfekt kombo.

Har man en racer, behöver man en vardagscykel också.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.