Cykel Cykelteknik 15 inlägg 10700 visningar

Rätt storlek på racercykel??

#1
1 februari 2015 - 20:32
Gilla 
Hej,
Jag skaffade mig en racercykel förra säsongen, och cyklade mellan 20-30 rundor.
Tyckte det gick hyffsat.
Bara ett problem, jag hängde inte på mina polare någonting, blev bak varenda gång. Mjölksyran sprutade ut i benen och jag fick ont i knäna de sista 10 rundorna.
Jag är 179cm, tog och mätte med en bok benlängden och den var 85cm.
Idag kör jag på en Felt 95 -2013, och den är 56 i ramen.
Felt rek stl 56 till dem som är mellan 175-180cm. Men hur mycket kan man gå efter det?
Har jag rätt storlek på cykeln i o m att jag inte orkar mer????
Tacksam för svar!
MVH Markus
1968 • Tolfta
#2
1 februari 2015 - 20:45
1 Gilla 
Spontant så låter ramstorleken helt OK, har ingen koll på Felts geometrier, men har du benlängd på 85 cm så borde en 56:a vara ok. När du skriver ont i knäna så låter det för mig att klossarna sitter lite fel.

Att du inte hänger med polarna har nog inte så mycket med hojen att göra utan du behöver helt enkelt träna mer =) Ett bra sätt för att öka kondisen är intervaller varvat med lite distanspass som skapar "pannben" =)

Lycka till
Fritz
#3
1 februari 2015 - 20:51
Gilla 
Lysande, tackar för hjälpen.
Då testar jag några gånger till, när jag ändrat klossarna.
Jag snackade med en cykelhandlare ang det här med kadens, att man skulle ligga mellan 60-70 kadens för att kunna hålla ut så länge som möjligt. Och även att man skulle ligga på ca 140 i puls. Hur gör man på enklaste sätt för att hålla koll på sånt här utan att bli utfattig på en massa nya prylar?

MVH Markus
1966 • Tokholm
#4
1 februari 2015 - 21:40 Redigerad 1 februari 2015 - 21:40
Gilla 
"Jag snackade med en cykelhandlare ang det här med kadens, att man skulle ligga mellan 60-70 kadens för att kunna hålla ut så länge som möjligt."

60 -> 70 tycker jag är för lågt. Prova med 90 och se hur du trivs ('själv trivs jag bäst med 96).
#5
1 februari 2015 - 23:01
Gilla 
Men kadens menas med trampvarv per minut eller? Är det inte lite många varv för att hinna 90 varv/min?
Och hur mäter man upp det?
Jag är helt ny på detta, så jag ber om ursäkt om jag ställer dumma frågor.
Mvh Markus
1967 • Smögen
#6
2 februari 2015 - 09:23
1 Gilla 
Jag är långt ifrån någon expert men är det mjölksyran i benen som är problemet bör det hjälpa om du höjer kadensen och flyttar jobbet till hjärtat istället.

Som Igino nämner ovan, försök sikta på 90 och leta sedan efter din sweetspot, min ligger runt 96-97 på platten och 103-104 uppför, det är då jag får ut mest i förhållande till det jag puttar in.

Även dom billiga cykeldatorerna idag har kadensmätare så du kommer undan med under 500:- om du vill.
1966 • Borås
#7
2 februari 2015 - 09:54
Gilla 
Jag tycker också 60-70 i kadens är på tok för lågt. Möjligtvis på träningspass där man fokuserar på styrka, men det är lätt att knäna tar stryk. Det är en vana att komma upp i kadens. Med åren har jag hamnat på en "trivselkadens" på ca 92-93.
Det finns billiga cykeldatorer som mäter kadens. Men om ditt cykelintresse fortsätter kommer du med stor säkerhet att hamna på en cykeldator med GPS, puls, kadens osv. Kolla gärna på t ex "Köp/Sälj" på happymtb.org efter en bättre beg Garmin 500 eller 800 där du får med pulsband och kadensgivare. Jag har själv en lite äldre Garmin 705 med nästan nytt pulsband och ny kadensgivare liggande, som jag funderar på att sälja för strax över tusenlappen.
Vad gäller storlek på cykeln, så är längden på cykeln väl så viktig som höjden. Sadelns höjd går alltid att komma rätt med. :-)
#8
2 februari 2015 - 18:19
Gilla 
Tack för all hjälp.
Ja då kommer man till längden på cykeln tillslut.
Hur avgör man det, vilken längd som passar?
För det enda man tittar på är höjden, och glömmer bort längden.

MVH Markus
1954 • Arboga
#9
2 februari 2015 - 20:11 Redigerad 2 februari 2015 - 20:14
Gilla 
Om någon säger att man ska hålla 140 i puls, utan att känna till personen, visar det på en stor okunnighet.

Vilken puls man har för ett viss ansträngning är HELT INDIVIDUELL!

Naturligtvis inom vissa gränser. Men det skiljer så pass mycket att det meningslöst att ange en viss pulsfrekvens för en viss ansträngning, om man inte har individuell data.

Sedan om kadens. Det är inte så enkelt som att visa på att proffsen oftast håller kadens uppåt 90-100, och motionärer därför ska göra likadant. Tvärtom finns det undersökningar som visar att ju lägre effekt man cyklar med, desto lägre är den ideala kadensen.

Så hur vet man vilken kadens man ska ha? Som motionär har man normalt inte tillgång till expertis, utan man får ta reda på det själv.
Jag själv gick på myten om att man var tvungen att hålla minst 90 i kadens. Efter en viss träning lärde jag med det, och har inte något problem att hålla kadens över 100 om det behövs.

Men efter att jag läste om ideal kadens för viss effekt, har jag senaste säsongerna sänkt min kadens ned mot 85. Och min snittfart är minst lika hög som förut. Däremot betyder ofta lägre kadens också en tyngre växel, vilket i sin tur kan ge problem med knäna. Så om du tänker testa det här, var försiktig.

(Nu handlade mitt inlägg inget om cykelramar, men så är det på forum. Diskussioner spårar ur :-) )
1967 • Mysinge
#10
3 februari 2015 - 02:57
Gilla 
Tror att du får fråga kompisarna varför du har svårt att hänga med. Litet fel tycker jag att inte anpassa farten bättre till en nykomling. Sånt kan få en att tappa lusten. Kan också leda till skador. Om du kan ligga i bocken så sparar du en hel del energi, och det kanske kan få dig att orka mera.

56-ram tycker jag låter hyggligt. Jag kan inte säga vad som är rätt för dig, men be att få prova en kortare styrstång. En av kompisarna har säkert på lager. Det är lättare att ligga i bocken om man höjer styret litet grand - en distansring eller tre.
1966 • Borås
#11
3 februari 2015 - 09:02
Gilla 
Bra tanke med bocken där Fredrik! Ett alternativ till att höja styret för att lättare ligga i bocken fick jag av Klas Johansson när jag gjorde bikefit hos honom. För att bli mer "aero" uppe på bromshandtagen ville han sänka styret, men då hade det blivit väldigt långt ner i bocken. Så tipset det var att byta till ett compact-styre. Mesta tiden av cyklingen håller man uppe på bromshandtagen och den positionen kanske man inte vill höja. Med ett compact-styre höjer man bocken lite istället och får inte så långt mellan de olika positionerna.
HåkanC
2000 • -
#12
4 februari 2015 - 18:26 Redigerad 4 februari 2015 - 18:27
Gilla 
Markus skrev:
> Idag kör jag på en Felt 95 -2013, och den är 56 i ramen.

Vilken Felt 95 och med vilken geometri?
Det är stor skillnad i sittstllning mellan en Z95 med den här geometrin
http://www.feltbicycles.com/USA/2015/Bikes/road/endurance/z95.aspx
och en F95 med den här geometrin
http://www.feltbicycles.com/France/2015/Bikes/road/race/f95.aspx


Markus skrev även:
> Jag är 179cm, tog och mätte med en bok benlängden
> och den var 85cm.

Du har väldigt långa ben i förhållande till din längd.
Rekommendationen då är att man bör välja en kortare och högre ram,
annars kan styret hamna för lågt och för långt fram.
(Men det finns förstås en del som vill ha styret så)

Allt detta betyder att före en cyklist med dina mått, som vill ha styret i "standardpositionen", passar en 56cm Z95 mycket bättre än en 56cm F95. Jmf själv stack och reach hos Z95 och F95 i geometritabellerna
Vad är då stack och reach? Kolla i #9 här:
http://cykla.se/Forum/Trad.aspx?subid=42125&sida=1
1982 • holmsjö
#13
5 februari 2015 - 08:15
Gilla 
HåkanC skrev

Rekommendationen då är att man bör välja en kortare och högre ram

eller en bikefit och kanske byte av styrstam
1968 • Sollefteå
#14
5 februari 2015 - 19:52
Gilla 
Du kan börja med något så enkelt som att höja sadeln något. När jag själv började trampa racer hade jag lite av ditt problem, benen orkade inte med. När jag slutligen höjde sadeln något försvann problemen. Så nu sitter jag lite högre än normalt (tror jag iaf), men vill vara normal? ;-)
#15
8 februari 2015 - 21:08
Gilla 
Bild uppladdad av Markus
Kanonbra, tackar alla för bra svar.
Tog ett kort på ramen, kanske någon kan hjälpa mig att utläsa om den passar mig.
Skrev i tidigare inlägg om mina olika mått.

Tack på förhand!
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.