Den 16 december 2020 lanserade vi en ny design och ett helt nytt upplägg på våra sajter.
Det innebär att alla funktioner från Skid, Tri, Cykl och Svettig nu ryms här på Jogg. Läs mer här!
Löpning Prylar 12 inlägg 6246 visningar

Garmin Edge 1000, något att ha?

1973 • Eskilstuna
#1
29 oktober 2014 - 14:29
Gilla 
Som rubriken lyder, är Edge 1000 något att ha eller är det en onödigt dyr leksak?
Står mellan Edge 810 och 1000, men som vanligt när det gäller det mesta vad gäller inköp, så tittar man och jämför och ser att den senaste produkten har så mycket mer än den föregående.

Någon som har en Edge 1000 eller kanske tom haft även 810 och kan säga om det är värt de extra pengarna?

Det jag vet är att batteritiden är sämre på 1000. Men då till min fråga; kan man stänga av displayen under rundan och på så vis spara batteri? Man sitter ju ändå inte och tittar in i skärmen kontinuerligt, utan man kan väl sätta på den i 5 min, kolla kadens, fart mm, för att stänga av skärmen i 10-15 min och sedan kolla igen osv.
Vad blir batteritiden då? Alla tester jag läst visar när de haft den påslagen konstant och även haft turn-by-turn aktiverat.. Vissa kommer upp i 5 h och andra 7-8 timmar.
Visst, den räcker säkerligen inte Vätternrundan runt, men jag kommer nog inte cykla träningsrundor som varar längre än 7-8 timmar.

//Tobbe
HåkanC
2000 • -
#2
29 oktober 2014 - 16:52
Gilla 
Det går utmärkt att ladda Edge 1000, liksom de andra Edge-GPSerna, under drift.

1973 • Eskilstuna
#3
29 oktober 2014 - 17:15
Gilla 
Ok HåkanC, har du tips på laddare/batteri och hur jag fäster den på ett smidigt sätt?

En till fråga; vet någon hur detaljerade kartorna för Sverige är? Det skrivs att deras förprogrammerade cykelvägar är kanon, men inte sett något om Sverige. Det är ju en Europakarta förinstallerad, men antar att det kan skilja sig ganska markant i detaljerna länder emellan ändå.
HåkanC
2000 • -
#4
29 oktober 2014 - 17:49
Gilla 
Eftersom Edge 1000, liksom de andra Edge-GPSerna, laddas via USB, liksom "allt" annat nuförtiden så finns det MASSOR att välja på.
Men en sak skiljer Edge 1000 från de andra Edge-GPSerna: den har en microUSB-kontakt.
Men i dagens läge är ju den det allra vanligaste, Apple undantaget, tex den här funkar bra http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Mobilt/Kablar-och-laddare/Laddkabel-med-rulle-for-micro-USB-84792/

Vad som är ett smidigt sätt att fästa batteriet/laddaren för dig är upp till dig.
(Typ sadelväska, ramväska eller plastpåse+eltejp?)

Om du har navdynamo så finns det även dynamo => USB-laddare, det finns tom dynamodrivna lampor med inbyggd USB-laddare!

De förinstallerade kartorna över Sverige är bra, åtminstone i de delar av Sverige där jag har kollat, de är baserade på OSM
http://www.openstreetmap.org
Så det enklaste är att du själv kollar där du brukar cykla.

OBS
OSM är en kartmotsvarighet till Wikipedia, saknas det ngt på OSM-kartan bör du därför rita in det. Det tjänar alla OSM-användare på och det kommer alla till godo vid nästa kartuppdatering.

1952 • Vimmerby
#5
29 oktober 2014 - 21:51
Gilla 
Håkan, kan du bidra med en länk till lämpliga batterier med uttag och rätt spänning för att ladda Garmin Edge?
HåkanC
2000 • -
#6
29 oktober 2014 - 22:10
Gilla 
Eftersom Edge 1000, liksom de andra Edge-GPSerna och "allt" annat, laddas via USB så är spänningen 5V (dvs USB-standard)

"Alla" säljer batteridrivna USB-laddare, och det finns därför "massor" att välja på, kolla tex
http://www.clasohlson.com/se/b/Multimedia/Mobiltelefoni/Nödladdare http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-batterier/powerpack

1952 • Vimmerby
#7
29 oktober 2014 - 23:47
Gilla 
Håkan, tack för länkarna!
1952 • Vimmerby
#8
30 oktober 2014 - 00:05
Gilla 
Håkan, synd att det inte går att tända Philips Saferide 80 när laddkabeln sitter i, annars hade man kunnat ansluta en sådan här och därmed dubblat lystiden:
http://www.clasohlson.com/se/Powerbank-USB-Exibel/38-4518

Nu provade jag min Garmin Edge 510, den går heller inte att starta när USB-kabeln sitter i, så den går alltså inte att ladda under drift.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#9
30 oktober 2014 - 01:59
Gilla 
Det går att köra Garmin med USB-kabeln i om den sitter i en laddare men ej om den sitter i datorn!
Det du förlorar – är den vattentäta tillslutningen, så det är olämpligt att köra i höst/vinter-regn-väder om det inte finns en "tät" kabel som passar.

Omar@ Philipslampan har väl 4 st vanliga AA-batterier som du kan ha med och bara byta?
1952 • Vimmerby
#10
30 oktober 2014 - 12:50
Gilla 
Karel, tack för tipset, det ska jag prova.

Byta batterier under en mörkerrunda vill jag helst slippa, det är inte så smidigt att byta i Philipslampan, och så måste man ju stanna dessutom.

Visserligen räcker batterierna vanligtvis uppåt två timmat så det är inget större problem, men det känns alltid bra att ha god marginal på batteritiden.
1967 • Smögen
#11
1 november 2014 - 12:44
Gilla 
#Omar N:"Visserligen räcker batterierna vanligtvis uppåt två timmat så det är inget större problem, men det känns alltid bra att ha god marginal på batteritiden."

Byt till bättre batterier, jag har inga problem att få min Saferide 80 att räcka långt över 2 tim.

Har inte länken till dom batterierna jag kör men den finns i en annan tråd i det ämnet.

mvh
Micke
HåkanC
2000 • -
#12
1 november 2014 - 17:07
Gilla 
Som Karel skriver beror läget hos Edge-GPSerna (laddning/datorkoppling) om den kopplas till en laddare eller en dator.
Eller rättare: hur, och vilka, "pinnarna" i kontakten är kopplade.
Det finns kablar som är enbart laddkablar, men så vitt jag vet är de inte särskilt vanliga.

Att ladda via USB är numer så pass vanligt att det även finns en speciell laddstandard för USB:
USB DCP (Dedicated Charging Port ), efter vad jag har förstått är den främst till för att ladda med >0,5A, typ för stora telefoner, surfplattor o likn.
http://www.elinor.se/index.php/Snabbare-USB-batteriladdning.html
Jag har numer så pass många USB-laddade apparater att nästa USB-laddare nog kommer att bli ngn sådan här:
http://eud.dx.com/product/orico-dcp-5u-5-ports-multi-phone-charger-for-ipad-iphone-samsung-more-black-844341199#.VFUE7rl0xjo



Vad gäller lystiden hos Philips-lampan så skiljer det en del mellan Gen1 och Gen2 av lampan, den som säljs sedan två(?) år är Gen2.
Gen2-lampan lyser längre, åtminstone med BRA batterier, typ Eneloop XX
de är dyra i Sverige men billigare på nätet
Tyvärr har Philips helt slutat att tillverka cykellampor, sedan i våras/vintras, och den är redan slutsåld hos många handlare.


Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.