Den 16 december 2020 lanserade vi en ny design och ett helt nytt upplägg på våra sajter.
Det innebär att alla funktioner från Skid, Tri, Cykl och Svettig nu ryms här på Jogg. Läs mer här!
RunTobyRun!

Toby tipsar 2: fotopauser

Om jag kommer hem med mobilen full av nytagna bilder – då vet jag att det varit en lyckad löprunda!

Veckans tips: fotopauser

Kollar in gamla blogginlägg och noterar att jag redan för fem år sedan bestämde mig för att försöka variera min träning bättre – inte bara genom att komma bort från det slentrianmässiga asfaltsgnuggandet utan genom att bli bättre på att variera längd, underlag och hitta nya upplevelser längs vägen.

”Ett annorlunda pass i månaden, det borde inte vara omöjligt. Inte ens i januari”, konstaterade jag i december 2015 – uppenbart inspirerad av att ha läst Markus Torgebys bok om hur han hittade sig själv, ensam i vildmarken på fjällsluttningar och myrar, även om just hans berättelse kanske är i extremaste laget…

2019 gick jag lite längre och bestämde mig för att göra målet mätbart; att minst 50 procent av träningspassen skulle vara utanför byn eller min ”vanliga” landsväg, helt enkelt för att tvinga mig själv att testa nya rundor, nya spår, ny terräng. Till en början gick det jättebra, jag låg länge över 70 procent men under höstens rehabpass höll jag mig inomhus vid löpbandet och då sjönk andelen till precis 50 procent. Men jag nådde i alla fall målet!

Skåneleden har varit en guldgruva i detta sammanhang. Hittills har det blivit 23 expeditioner om totalt 22 mil, vilket innebär att det finns 83 procent kvar att utforska. Leden bjuder på allt från skog till slättlandskap, klippor och sköna stränder, där upplevelsen står i fokus och kilometertiden är fullständigt oväsentlig. Och så inbjuder den att ta fram mobilen och knäppa några bilder – om inte annat som ursäkt för att få ta igen sig en liten stund på ett helt annat sätt än om man springer den vanliga milrundan i högt tempo. Eller ett lopp.

Så ju fler stopp längs vägen, desto mer lyckad har utflykten och sträckan varit! Veckans tips blir således att våga testa nya rundor – men inte att ha för bråttom utan se dig omkring. Och ta med mobilen!

Kan du dessutom klämma en fikapaus någonstans – eller efteråt – blir det ju ännu bättre!

RunTobyRun!
Läs bloggen i sin helhet med bilder och statistik på www.runtobyrun.se 

PS. Veckan som gått sedan senaste rapporten har bjudit på träning varje dag, antingen styrka eller powerwalk men ingen löpning. Det ömma, som dök upp i höjd med knävecket efter förra tisdagens milpass på löpbandet, har gjort att jag tagit det försiktigt.

Det innebär i sin tur att jag den senaste månaden tränat drygt 18 mil – vilket är bra – men där bara drygt hälften varit löpning. Målet nästa månad, om det ömma går över, är således att öka mängden löpning och minska på powerwalk till 80-20 eller så…

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.