Fredrik Malmgren

Tävlingsrapport – Vätternrundan 100 km 2019

Vätternrundan 100 km är ett nytt lopp för mig. Förra året körde jag Halvvättern som uppladdning inför Vätternrundan men detta år hade jag och min fru bestämt att vi skulle köra detta lopp tillsammans för hon gör en tjejklassiker.

Vi bodde inte i Motala över natten utan åkte dit tidig morgon. Vi hade starttid 9:48 så det var ändå ganska gott om tid. Kommer inte ihåg exakt när vi åkte hemifrån men skulle gissa på runt 04:00. Vi parkerade vid huset jag hyr till Vätternrundan samt även Halvvättern. Där bytte vi om och fixade cyklarna och begav oss sedan till startområdet.

Det tar under 10 minuter att ta sig i lugn takt till starten. Där hämtade vi nummerlapparna och gjorde det sista med cyklarna. Sedan försökte vi hitta toalett, hittade en precis vid vattnet. På herrarnas var det endast en toalett vilket gjorde att det tog väldigt lång tid fast det inte var så lång kö när jag kom dit. Det blåste rejält från vattnet så jag blev ganska frusen. Sedan cyklade vi upp till starten, var ganska lång tid kvar tills vi skulle starta. Tror det var strax under timmen. Vi försökte hålls oss borta från vinden så mycket som möjligt. När det var ca 20 minuter till start började det också regna, då kändes det inte så inspirerande… Men lagom till vår start så slutade det faktiskt att regna.

Då var det dags för oss att starta, vi hade ingen organiserad grupp utan det var endast jag och min fru som skulle hålla ihop. Tanken var att jag skulle hjälpa henne slå sitt pers vilket jag trodde skulle bli ganska lätt men då räknade jag inte med att det skulle blåsa storm.

Vi kom i alla fall iväg bra men ganska snabbt märker jag att det blåser riktigt rejält och hon får kämpa fast hon ligger bakom mig. Farten som vi skulle hålla var långt från den fart jag ska hålla på Vätternrundan så för mig var det inte så svårt men för min fru var det tufft redan från start att hålla vår tänkta fart. Jag la mig först och försökte göra allt för att hon skulle komma i lä bakom mig. Tyvärr har vi inte fått tid att cykla något tillsammans och hon är inte van vid att cykla i klunga så det var väldigt svårt. En gång under loppet hittade vi faktiskt en klunga som vi kunde lägga oss bakom ett tag. Vi var dock inte med och roterade.

Vi kämpade på och jag låg före och tog vinden för min fru samt ett gäng som la sig bakom henne. Rätt märklig känsla att vara i princip helt oberörd samtidigt som alla andra runt omkring mig mer eller mindre körde på sin maximala kapacitet. Dock inte så konstigt när jag troligtvis tränar väldigt många timmar fler per år samt gjort det snart i tio år.

Vi kör vidare och jag stannar några gånger, dels för att fixa med kläder samt kissa. När man kör lugnt har man tydligen ett större behov av att kissa. Det regnade också till och från under hela loppet så jag försökte hålla mig varm och så torr det gick. Vi kom sedan till Omberg och backen. Där cyklade jag lite i förväg och ställde mig en bit upp i backen för att filma och fota henne lite (gjorde så under några tillfällen). Hon kom efter en stund och hade hamnat bland en massa andra cyklister. Jag fick ganska svårt att komma ut igen från där jag stod och när jag väl gjorde det hade jag tappat bort henne. Jag körde på ganska snabbt och flög förbi folk men såg henne inte. När jag kört på en ganska lång stund och inte hittat henne så stannade jag för insåg att hon måste vara bakom mig och jag missat henne i vimlet. Efter en väldigt lång stund kom hon slutligen.

Vi körde vidare och hoppade över det planerade depåstoppet för att spara tid. Hon behövde inte stanna för vi hade tillräckligt med energi och vätska. Stundtals hade vi bra medvind men totalt på rundan var motvinden alldeles för stark för att vi skulle klara vårt utsatta mål som dock var väldigt optimistiskt satt men vi kämpade ändå vidare för fortfarande fanns ändå chans att slå hennes pers.

Va¨tternrundan 100 km

Vi rullade sedan in i Motala efter många mils kämpande på tiden 4:24 vilket blev pers för Jenny så huvudmålet klarade vi trots den starka blåsten. Nästa år ska vi putsa till detta och förhoppningsvis hinner vi då träna lite tillsammans samt får en mer gynnsam vind.

The post Tävlingsrapport – Vätternrundan 100 km 2019 appeared first on Fredrik Malmgren.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.