Det senaste för att motverka sjukdom vid hård träning

För de som vill ha en ursäkt att äta onyttigt kan man passa på att smaska i sig pepparkakor och Ginger Ale, eller varför inte sushi, dådet är ingefärans egenskaper som vi är ute efter. Närmare bestämt de egenskaper som har visat sig stärka immunförsvaret vid hård träning. Förutom det så tillskrivs ingefära massor av andra positiva effekter (dock obekräftade vad jag vet) som t ex att det är positivt för hjärta och kärl, matsmältning och att det kan attackera cancerceller.

Det man gjort är att man låtit ett gäng väldigt vältränade manliga löpare agera labbråttor. Kriterierna för att få bli kallad vältränad i den här studien var att deltagarna hade tränat i minst tre år, 2 timmar om dagen, 4-5 gånger i veckan. Och vid VO2 max mätningar visade det sig att de låg rätt bra till då de snittade 67 ml/kg/min. Dvs inte så pjåkigt, eller i andra ord typ elitnivå.

Man lät sedan dessa löpare genomföra ett 12 veckors lång och hårt träningsprogram, där alla deltagare tränade likadant. Skillnaden var att de slumpades in i en av två grupper, de som fick tillskott av ingefära och de som fick placebo. Detta var en dubbelblind studie 

vilket är trevligt då det minskar risken för placebo. Detta gjorde man genom piller som antingen innehöll 500 mg ingefära eller just placebo, utan att man kunde se, känna eller lukta sig till någon skillnad mellan tabletterna. Det var först 6 veckor in i studien som man tog dessa pillar, tre gånger om dagen under de avslutande 6 veckorna av studien. Syftet var att undersöka om ingefäran kunde påverka immunförsvarets funktion direkt efter hård träning, då man ofta ser att idrottare blir sjuka/förkylda då de tränar hårt och försöker formtoppa inför en tävling.

En hel del tester genomfördes för att se hur det här påverkade löparna och deras immunförsvar, eller mer specifikt deras cytokiner. som är små proteiner som produceras av immunförsvaret och anses som ett mått på pågående inflammation.

Kort och gott fann man att det var en ganska fin skillnad mellan gruppern efter 6 veckors supplementering. Kontrollgruppen hade en ökning av de testade cytokinerna med 32% efter 12 veckor, jämfört med nivåerna som tog halvvägs in i träningen, dvs efter 6 veckor. Ingefäragruppen däremot, uppvisade en minskning med 19% jämfört med testerna halvvägs in i träningen.

Så det verkar som om ingefäran inte bara bromsade bildningen av cytokiner utan till och med motverkade den. Och även om det här svårt att säga vad det innebär i praktiken, är hypotesen att de här förbättringarna skulle kunna kopplas till att immunförsvaret blir starkare och att man därför kan minska risken för sjukdom under en hård träningsperiod. T ex en hård träningsfas innan man påbörjar nedtrappningen av träningen inför en formtoppning.

 

http://johnnysellven.com/?p=1764

 

 

2 kommentarer till inlägget

1980 • Vik
#1
24 juli 2014 - 22:51
Mera ingefära i smoothien!
1981 • Örebro
#2
25 juli 2014 - 13:06
Det är nog smart, blir rätt många pepparkakor nämligen :-)
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.