Mattias om sub15 & sub12

ReportageI dagarna presenterar vi de sista två programmen inför Vätternrundan. De är riktade mot nybörjaren och de som kanske fått lite mer smak på cykel som motionär. Vi passar därför på att ställa ytterligare några frågor till Mattias Reck om de nya programmen och mottagandet av sub8 och sub10 programmet.

Hur tycker du att mottagandet av sub8 och sub10 varit?
Väldigt positivt. Jag har fått många mail och på forumet på Cykla.se verkar folk nöjda och tacksamma. En annan reaktion jag fått är att det är ganska många timmars träning i programmen.

OK, finns det något att säga om det då?
Ja, och precis samma reaktion kan jag tänka mig att folk kommer att ha på sub12 och sub15 programmen. Men programmen är inriktade på en person som behöver göra en rejäl satsning för att klara sitt mål, och då blir det ganska många timmars cykling, när man ska förbereda sig de sista 10 veckorna. Ett distanspass/vecka ger ju direkt 3-4 timmar, så en vecka blir snabbt 5-8 timmar.

Varför är distanspassen så viktiga?
Vättern är mycket långt, vilket ställer stora krav på uthållighet. Visserligen ger även korta hårda pass bra uthållighetsanpassning, men det gäller även att vänja kroppen vid långvarig belastning specifikt. Rumpa, rygg, leder och senfästen ska stärkas och fettförbränningen ska stimuleras optimalt. Från första april till Vättern är det cirka 10 helger, och räknar man bort två tre stycken pga sjukdom eller annat förhinder blir det inte många helger kvar, så det gäller att få in de här grenspecifika långpassen varje gång man har möjlighet.

Har du några tips för att familjen inte ska få spader när du "måste" göra dina långa pass?
Ett tips för den morgonpigga typen, är att helt enkelt genomföra sin träning mellan 8-12, en annan är att utnyttja resande till träning. Det är mycket vanligt att tävlingscyklister cyklar till och från sommarstugan, släktmiddagen osv. Ett perfekt sätt att få ihop träning utan att familjen blir lika lidande.

Hur ska man tänka om man ska köra Halv- eller Tjejvättern?
Ibland kan vissa få intrycket av att dessa lopp är korta, men sett ur kravprofil är det nästan ingen skillnad alls på att cykla 4 eller 12 timmar. 4 timmar är ju fortfarande ett jättelångt lopp. Det är snarare ambitionsnivån som styr träningsmängden. Vill man vara riktigt snabb på halva Vättern ska man välja ett sub8 program, men det är sällan så det ser ut. De som kör de kortare loppen, brukar oftast vilja ha lägre ambitionsnivå, så jag har valt att ge lite specifika tips för Tjej- och Halvvättern inom ramen för sub12 och sub15. Det är samma program, dom är bara en vecka kortare.

Finns det några skillnader?
Den stora skillnaden ligger i inställningen. Man kan unna sig att slarva lite mer när man ska köra 10 eller 15 mil. Det gör inget om 4-5 timmars distanspasset blir 3 istället, likså kan man välja bort ett pass lite oftare, då det är mer förlåtande att bli trött på kortare lopp än på gigantiska lopp som 300 km.

Men om man nu vill cykla fort på 10 eller 15 mila versionerna, hur ska man tänka då?
Då väljer man troligtvis i första hand sub10, men är man riktigt avancerad kan man absolut snegla på sub8 också, även om det inte är så vanligt med den typen av cykling på Tjej- och Halvvättern. Sen kan man minska ner något på både antalet distanspass och längden på dom.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.