Foto: Wouter Roosenboom

Mattias Reck om träningsprogrammen

TräningI veckan körde våra 15 veckors sub8 och sub10 program till Vätternrundan igång. Programmen är skrivna av Vätternrundans träningsexpert Mattias Reck. Mattias är till vardags tränare för proffslaget Giant-Alpecin och är en av cykelsveriges mest kända träningsprofiler.

Programmen modifieras lite varje år och i år har Mattias gjort en extra djupdykning i sub 8 programmen. Vi bestämde oss därför för att ställa några frågor om innehållet.

Vad kan man du säga om mängden träning, sub8 programmet är ju ganska saftigt?
Programmet är skrivet för att ge en bild av hur mycket tid man kan behöva lägga ner om man behöver ta ett rejält kliv för att uppnå målet. Ska man hjälpa till att dra i knappa 8 timmar i en snittfart på uppemot 40 km/h kräver det sin träning.

Kan vem som helst sikta mot sub8?
Många börjar cykla i medelåldern och har kanske inte någon konditionsbakgrund att tala om, då kan det bli tufft. Är du kvinna är tider ner mot 8 timmar till en ännu större bedrift. Har du däremot några år som aktiv i idrotter som ger bra kondition, viss vana av cykling och ingår i ett välsmort samarbete i en större fartgrupp, kanske du till och med klarar dig med sub10 programmet.

Varför tror du allt fler siktar mot tider som för några år sedan kändes helt overkliga för de flesta av oss?
Cyklarna blir bara bättre och bättre och kunskapen om hur man organiserar en större grupp som hjälps åt för att hålla högre fart, blir ju bara större runt om i landet. Det som för 10 år sedan kändes som en mycket svår tid att uppnå, under 8 timmar, är idag en allt vanligare målsättning. Men det är fortfarande en väldigt tuff utmaning.

Ska du själv cykla Vätternrundan?
Ja det är ju 50 års jubileum, det vill man ju inte missa! Jag cyklar med Sävedalens CK och vi ska försöka cykla på... sub8.

Kör du själv efter programmet?
Ja jag kör efter programmet i stora drag. Som gammal elitcyklist har man ju fördelen att man med betydligt mindre träning kan upprätthålla hyfsad bra form, men jag tränar efter samma upplägg. Lite medelhårda intervaller och distans under vintern/tidig vår, små inslag med högintensiv träning för att ge en extra kick ibland. Från april kör jag gärna rejäla fartpass i grupp en gång i veckan. Just långa hårda fartpass (2-3 timmar med 1-1.30 hög intensitet) i kombination med ett längre distanspass/vecka (gärna med några hårda tempohöjningar på slutet) är centrala för att orka en sub8 satsning!

Till sist, vad är dina bästa tips till dom som vill nå drömtiden?
Kör fartträning! Om du inte har möjlighet att göra det med andra kan du tex köra:
3x10 min med 40-20 intervaller. 40 sek Submax, 20 sek vila. 10 min vila mellan set.
Avsluta med några spurter!
I maj när uthålligheten är bättre kan du inleda med 30-40 min naturlig intervall/spontan fartlek i högt tempo emellanåt. Därefter kör du 3x8 min 40-20 intervaller som ovan. Avsluta med några spurter på väg hem! Men glöm inte att även köra några riktigt långa pass på 4-6 timmar, de blir viktigare ju närmare Vättern du kommer!

För er som inte är redo att hoppa på programmen nu, håll ut. Om ett par veckor kör våra 12 veckor sub12 och sub15 program igågn och Mattias knåpar på ett kortare sub8 program som lanseras i april så se till att sköta grundträningen nu bara.

Ni hittar alla program samlade här.

1 kommentarer till artikeln

1996 • meerut
#1
18 maj 2019 - 08:21
Way to use remote desktop to connect to a windows 10 computer http://remotedesktopwindows10.com i hope you try to understand this way,and easily to set up this icon in window 10 PC.
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.