Foto: Silva Eises

Fixa med cykeln när du är gravid

Tips/TräningHalvvägs in i en graviditet börjar magen ofta göra sig så påmind att den vanliga träningscykeln och utrustningen kräver en del modifieringar.

Styret

Att höja upp styret hur högt man vill är inte lätt då gaffelröret är kapat på en viss nivå. Att vända på den befintliga styrstammen brukar inte räcka långt. Ett tips är att köpa en gaffelrörsförlängare eller en justerbar styrstam för att kunna höja styret välbehövliga centimeter. Det går att höja en bra bit utan att behöva byta vajrar.

Sadeln

Bäckenet tenderar att tippa framåt under graviditeten och trots en mer upprätt cykelposition med höjt styre är mer utskurna sadlar oftast skönare än traditionella, men det är naturligtvis en smakfråga. Trycket ner i sadeln blir oftast mer påtagligt. Dels på grund av ökad vikt, dels för att trycket i pedalerna minskar då du inte trampar lika hårt.

Byt cykel

En cykel med geometri som tillåter en mer upprätt position ex. mountainbike går oftast att cykla på längre i graviditeten än landsvägscykel.

Kläder

Att ha cykelbyxor utan hängslen fungerar möjligtvis i början, men så fort magen kommer i vägen brukar det bli otroligt obekvämt med ett hårt resårband spänt tvärs över. Att sätta dem under magen kan däremot kännas lite naket när hela magen tittar fram. Av egen erfarenhet fungerar byxor med hängslen (bibs) överlägset bäst. Gärna någon storlek större och helst herrmodell/unisex som generellt sett har längre hängslen än rent tjejspecifika byxor. Vanliga cykeltröjor utom de allra tajtaste tävlingströjorna går oftast att ha, men om man kan låna eller köpa någon större storlek brukar det vara skönt.

 

 

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.