Triatlon Cykel - Triathlon 6 inlägg 2287 visningar

Tips för de som cyklar med tempopinnar på racer

Patrik
1991 • karlshamn
#1
16 januari 2017 - 12:21
Gilla  
Hej, har hittat en superbra produkt som kan vara till stor nytta för de som vill smidigt skifta sina inställningar på sin racer från tempo till vanligt.
https://www.redshiftsports.com/switch-aero-system/

Har själv inte köpt de än men ska troligtvis göra det, nackdelen är att det kommer med en prislapp. Kan kanske ändå vara värt det, vad tycker ni? Har någon av er provat dessa?
Janne Österman
1967 • Malmö
#2
16 januari 2017 - 19:50
Gilla  
För mig funkar det bäst med vändbar sadelstolpe och valfria tempopinnar från Profile Design med separata fästen för pinnar och armbågsstöd. Jag ser ingen fördel med prylarna i den länken, men testa gärna och rapportera! :-)
Patrik
1991 • karlshamn
#3
16 januari 2017 - 21:58
Gilla  
Tänker att fördelen måste vara att slippa ställa om cykelns inställningar och skruva dit aerobarsen varje gång man ska ut :) jag som troligtvis kan råka ut för att cykla varannan dag med respektive utan kan nog dra fördel. Vet inte om ja bara är lat men ändå en häftig uppfinning ;)
0 • Sverige
#4
17 januari 2017 - 09:02
Gilla  
Jag har testat sadelstolpen, kör den på min lvg cykel som tjänar som träningshoj när vädret inte är fint nog för TT cykeln. Stolpen är riktigt bra. Enkel tanke men en bra sådan bakom systemet. Provade inte pinnarna då jag redan hade profile design pinnar som är bra. Har kört upp emot 10 mil-isch rundor med konfigurationen.

+ Man hamnar i bra position i båda lägena så den levererar vad den lovar. enkelt att skifta läge under en runda.
+ kvalitetsmässigt är den robust och visar inga tecken på issues efter drygt ett års användning.
+ Även under en runda ger den sittställningsvariation. vissa partier kanske man gör bättre i lvg mode och vissa i TT mode.

- försvårar att ha en klassisk sadelstolpeväska och göra enkla skiften under rundan, eftersom väskan då stramar åt vid skiftena.
- Lite knöligt att skruva tid sadeln första gången. Man kommer inte åt båda skruvarna samtidigt utan måste skifta läget.
- pris, det fanns ingen lokal återförsäljare utan det kostar antingen en flygresa till staterna eller tull. Vilket adderar på det något dyra priset.
- vikt, har man satsat på en dyr karbonracer så kanske man tycker den adderar onödig vikt.

företaget som sådant levererade snabbt och säker betalning via paypal.
Janne Österman
1967 • Malmö
#5
17 januari 2017 - 12:55
Gilla  
Jag missade att det var snabbkoppling på pinnarna. Det kanske är smidigt om man byter fram och tillbaka mycket, även om utrsutningen antagligen väger en del. Jag gillar att ha samma sadelposition (långt fram) oavstett om jag för linje eller tempo, men andra kanske vill flytta fram och tillbaka :)
0 • Stockholm
#6
16 juni 2017 - 13:20
Gilla  
Tack för tipset!
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.