Cannondale’s livsfarliga cyklar och obefintliga service..

Anledningen att jag skriver det här inlägget är att jag till slut förlorat tålamodet med Cannondale. Inte för att jag haft så mycket tidigare, inte sedan min Cannondale-cykel havererade under Vätternrundan i år, men iallafall…

Först lite bakgrund:

Det var efter ungefär sjutton mil under Vätternrundan som mitt framhjul på cykeln började vobbla kraftigt. Ögonblicket senare störtdök cykelns framdel rakt ner i marken. Jag vet inte riktigt hur jag slog i marken, men jag gjorde förmodligen en kullerbytta över styret. Bromshandtagen är totalt demolerade, så jag antar att jag måste hållit i styret. Strax därefter blev jag påkörd bakifrån av en annan cyklist. Som tur var låg han ganska långt bakom mig, så hastigheten han körde in i mig med var relativt låg.

Hastigheten vid kraschen var ca c.a 30 km/h. Marken var helt plan, inga gropar eller ojämnheter. Det hade regnat tidigare under morgonen och vägbanan var därför något fuktig. Detta gjorde att jag undkom ganska lindrigt. Förutom skrubbsår på ben och armbågar så fick jag några rejäla svullnader, bland annat i knävecket.

Cykeln var en Cannondale optimo, 2005 års model och jag köpte den för 1,5 år sedan. Då hade cykeln gått c.a 60 mil, och var i stort sett i nyskick. Den hade huvudsakligen stått i ett garage och var endast obetydligt sliten. Under dessa 1,5 år har jag kört runt 240 mil.

Jag har tagit hand om den väl (eftersom den, då, var min käraste ägodel) och jag har alltid förvarat den i min källare (aldrig utomhus). Jag har aldrig ramlat med den innan den här dagen och den har inte fått några abnormala stötar. Jag har behandlat cykeln varsamt och periodiskt inspekterat cykeln för synliga skador och sprickor. Inget har visat sig.

Så, vad hände då under kraschen? Jo, orsaken till kraschen är att framgaffeln totalt fallerade och plötsligt gick av. Gaffeln är (var) av kolfiber. Jag antar att höger gaffelben gick av först, vilket orsakade ögonblicket av wobblande, varefter vänster gaffelben ensamt bar min vikt och därefter bröts av.

Höger gaffelben ser ganska intakt ut, sånär som på två längsgående sprickor på benets kortsidor. Dessa sitter högst upp, precis där kolfiberlindningen börjar och sitter fast på gaffelstommen. Dessa verkar ha orsakat att infästningen på gaffelstommen fallerat, och benet kommit löst. Just det här är förmodligen det absolut värsta sättet en cykel kan gå sönder på. Den framåtlutande positionen gör att man inte har en chans, utan man far rätt ner i asfalten. Jag känner mig oerhört lyckligt lottad att inte ansiktet var det första som gick i.

Här är ett antal bilder på cykeln efter kraschen:

Cykeln hämtad från inlämningen i Motala.

Ena gaffelbenet. En väldigt rak snittyta.. eller hur?

Samma ben sett från toppen.

Framgaffeln i inzoomning. Ser ni skillnaden på de olika benen?

Gaffeln har inte gått sönder där man förväntat sig…

Man ser sprickan tydligt som uppkommit..

Här finns alla bilder i bättre format: http://www.diehn.se/wp-content/uploads/2012/06/cannondale.zip

Jag anmälde min krasch till försäkringsbolaget dagen efter olyckan. De var väldigt hjälpsamma men bad mig ändå dra frågan kring cykeln med tillverkaren. Det enda sättet att få kontakt med Cannondale är via deras kontaktsida. Sagt och gjort, jag skrev ett långt ingående mail, likt ovan, och förklarade min situation. Inget svar.

Efter en vecka gjorde jag ett nytt försök och skrev istället hela mailet på engelska. Inget svar.

Testade igen och försökte samtidigt hitta andra sätt att kontakta Cannondale. Men utan resultat.

Jag ringde till affären där cykeln är köpt och de kunde inte heller hjälpa mig utan hänvisade till hemsidan.

Då kontaktade jag Cannondale på facebook och fick det här svaret:

“Dear Angelica,

I suggest you to contact your dealer (http://www.cannondale.com/swe/dealer-locator/) who will check your bike and contact us if needed.

Regards
Bertrand”

Sagt och gjort. 2012-07-06 lämnade jag in cykeln på Cykloteket i Västberga och det första killen vid inlämningen sa var:

“Jag har aldrig sett en cykel gå sönder såhär. Det är bland det värsta jag har sett.” och fortsatte: “Det här kommer att ta tid eftersom vi har jättesvårt att komma i kontakt med Cannondale”.

Okej?

Jag har varit inne på Cykloteket en gång i mitten av juli. Då hade de inte hört något och jag fick även veta att en annan kund väntat sedan i maj utan att Cannondale svarat. Idag ringde jag igen och Cykloteket har fortfarande inte fått något besked.

Nu har jag ledsnat och tänker inte vara tålig och förstående längre. Det har gått 48 dagar sedan jag lämnade in cykeln hos återförsäljaren och vi har inte hört ett knyst. Vad är det för service? Jag har en vara som är felaktig och som var potentiellt livsfarlig och de kan inte ens bemöda sig att svara mig!

Så vad återstår egentligen att göra nu? Cannondale lär ju inte svara.  Det är förmodligen bara att försöka få ut några tusenlappar på försäkringen för cykeln, Gore-Tex jackan och klubbkläderna som gick sönder i fallet. Under tiden kan jag bara försöka göra mitt bästa för att kanske få någon annan att undvika mina misstag.

Med andra ord, om du tänker köpa en Cannondale, tänk om och köp en annan cykel istället. Det blir mindre smärtsamt så.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.