Trailflirt

Ett långpasstips innan jag tar en paus

Idag tänkte jag dela med mig av ett långpasstips som visade sig vara väldigt lyckat i lördags. Därefter kan det tänkas att det inte blir fler inlägg här på ett tag. Det går längre och längre mellan inläggen, helt enkelt för att jag inte har någon lust att skriva, och då finns det ju heller ingen anledning att göra det. Jag tror att jag håller mig till Instagram ett tag, så är ni nyfikna på hur det går med ultraträningen och andra påhitt finns jag på kontot kostochrorelse där (klicka på bilderna här till vänster så hamnar ni rätt). Har också märkt att nästan alla bloggar jag följer också finns på Instagram, så jag fortsätter att följa er där istället.

Men hur som helst. Idag ska det handla om långpass. Jag har resonerat kring långpass tidigare – hur man får långpasset att kännas mindre enformigt, om man som jag lätt blir uttråkad om man springer själv länge. I lördags kom jag på ett sjukt bra upplägg.

Det var orientering med Simrishamns OK i Gylleboskogen, alltså på joggavstånd hemifrån. Jag stack ut knappt en timme tidigare och joggade hit och dit i kringelikrokar så att jag skulle vara i närheten av mötesplatsen på utsatt tid. Häpp – 7 km gjorda. Sen träffade jag orienteringsgänget, fick en karta och gav mig ut på 4,5 km orienteringslufs. Perfekt i långpassyfte, eftersom orienteringens natur gör det helt omöjligt att springa för fort, och det är ju meningen att det ska gå långsamt på långpass. Efter att jag var i mål blev det lite snack då jag passade på att käka lite frukt- och nötbar, och sen gav jag mig hemåt igen. Jag hade siktet inställt på att få ihop 20 km och det gick nästan. Vid 18 km började knät göra ont, så då bröt jag och gick den sista biten hem.

Men ändå – 18 km utan att det kändes långtråkigt en endaste gång. Det upplägget ska jag absolut köra fler gånger! Hejdå!

orientering gyllebo

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.