Kort långpass med lite fart

Tanken idag var att ta ett kortare långpass och riktigt lunka runt mestadelen, men lägga in två kilometer i tänkt marafart nånstans på mitten. Dessutom ville jag springa på asfalt och testa skorna (äldre par adidas boost som jag tidigare älskat och sprungit en del lopp i). Körde i dessa på halvmaran för tre veckor sen, vilket gick bra, fick ju lite känningar i vaderna dock, och det skulle kunna bero delvis på skorna...

stack iväg runt nio, efter frukost och tidning (och med Heroes-låten på hjärnan efter gårdagens schlagerfest). Tittade inte på klockan utan flöt på i "inte-andas-tungt-tempo", kändes lite stumt i benen men annars lätt och fint.

Bestämde tidigt att när jag nått en viss punkt skulle jag köra på 2 km i 5.20-tempo för att känna av fart och känsla. Var lite svårt att hitta den riktiga känslan för tempot, gick en aning fort när jag kom upp i "lätt-ansträngd-andning-men-inte-flås" (5.10) och lite för långsamt om jag inte tänkte efter. Känslan var ändå att jag definitivt borde kunna hålla åtminstone första halvan i det tempot utan problem. Resten av sträckan blev det rulla på, men tror att benen per automatik trampade lite fortare än vanligt, för kom tillbaka på 1:35.58 och 17,22 km sprungna, dvs ca 5.40-tempo. Håller jag det kommer jag åtminstone runt på 4 h, och just nu vill jag nog faktiskt inte sätta andra mål...

Nu får veckan bli mycket lugn löparmässigt, vill vila bort vissa kvardröjande stelheten i vaderna.

1 kommentarer till inlägget

Björn Steffen
1971 • Eksjö
#1
24 maj 2015 - 15:17
Fokusera på en bra känsla! Dina gamla favoritskor kommer att fungera. Min snabbaste mara sprang jag i gamla skor utan problem :)
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.