Tummen upp för Canyon

Min fru gillar den också

PrylarCanyon har lyckats. Ramen är lätt och styv svarar direkt med snabb styrning och bra komfort. Shimanos utmärkta elektroniska växlar Ultegra Di2 och komponenter samt Mavics välbeprövade hjul kompletterar bra. Det känns att det är en tysk produkt; passform och finish på ramen är "ausgezeichnet dessutom till helt rätt pris! Och bäst av allt cykeln fick t.o.m min frus välsignelse: "Vad läcker den är..."


En testrunda

Var ute och cyklade 6 mil med Canyon. Mycket skön cykel. Helt tyst, som att åka på en elcykel. Di2 växelreglagen är som en dröm. Min Ridley Noah ger små ljud ifrån sig då och då, kolfibern knakar lite, Campagnolo - kedjan och växlar - hörs hela tiden. Men från Canyon hörs bara en liten susning av däcken på vägen ,

Canyon har lyckats bra med komforten, särskilt med tanke på att ramen är i väldigt vridstyv aluminium. Trots att jag inte var van vid sadeln, och tycker jag är mycket kräsen när det gäller sadlar, var det mycket bekvämt, troligen pga de tunna sadelstagen som fjädrar och ger dämpning. Framtill är det likadant, inte alls stötigt som man är van vid med aluminiumcyklar, gaffeln i karbon tar upp alla stötar.

Det började bra när jag kom hem med cykeln häromdagen; Lena min fru kommenterade att den var snygg. Det kan troligen tolkas som att den är mer diskret än min nuvarande racer som brukar stå innanför dörren och enligt Lena borde ha burits ut på trettondagen tillsammans med julgranen...

Jag hade en mindre "olycka" den 1.e april. Skulle cykla med CK Trampen i Södra Sandby, och tyckte att sadeln behövde höjas ett par centimeter, glömde helt av rekommendationen om att använda momentnyckel och lyckades dra sönder gängorna till sadelklamman. :-( April-april! Fick cykla hem 10 km stående, bra test, utan minsta tecken på svikt från vevpartiet, vridstyvt så det räcker.

Jag lyckades i alla fall prestera min bästa solo 60 km-runda någonsin igår, 2 timmar exakt, dvs snitt 30 km/h. Var upp i 45 km/h några gånger och cykeln beter sig stabilt och förutsägbart, inga överraskningar.


En runda till

Dags för en ny tur med Canyon och idag med CK Lunedi. Egentligen skulle jag cyklat med dem i tisdags också men pga missförstånd hann jag aldrig ikapp dem. Istället fick jag njuta av två timmar med cykeln.

Men i torsdags hann jag med CK Lunedi och cykeln betedde sig likadant som i första rundan, men några små svagheter märktes också, Di2 växelsystemet är mycket bra, men med vinterhandskar på var det mycket svårare att hitta knapparna, och ibland missade jag att växla upp eller ner. Ibland tror jag att lyckades trycka på båda knapparna samtidigt och därför hände inget.

Problemet var inte lika påtagligt när jag cyklade ensam eftersom jag inte behövde lägga så mycket uppmärksamhet på alla cyklister omkring mig, och kunde därför koncentrera mig på växlingen. Det är förmodligen en vanesak, men det är klart att de små växlingsknappar är svårare att hitta med tjocka handskar.

Det andra jag lade märke till var att jag inte kunde "njuta" av Canyons tystnad eftersom jag hade tolv cyklister omkring mig. Jag var lite besviken eftersom det var så häftigt när det var så otroligt tyst förra gången.

Vad skall man säga? Denna cykeln är perfekt för den meditativa cyklisten, ensam med sina tankar. Cykeln var naturligtvis lika bekväm att cykla på, och när vi körde lite tävlingslek lyckades jag hänga med den snabba gruppen uppför backarna. 40 km/h med kadens på 60 utan någon kännbar svikt från vevpartiet, vridstyvt så det räcker.

Efter 2 timmar hade vi snittat 29 km/h, den första timmen i motvind och andra timmen i medvind.

Min fru är minst lika förtjust i cykeln som jag, men endast för att hon tycker den ser häftig ut. Det här börjar låta dyrt :-)


"Ausgezeichnet"

Jag är alltid kluven när jag skall köpa en cykel. Förutom alla tekniska krav på komponenter och vikt skall den vara snygg, den skall synas. Men å andra sidan vill jag inte ha för mycket uppmärksamhet, i fall jag skämmer ut mig (och cykeln).

Canyon har lyckats med ett kompetent och samtidigt diskret paket. En lätt och styv ram som svarar direkt med snabb styrning och bra komfort tack vara kolfibergaffeln. Shimanos utmärkta elektroniska växlar och komponenter samt Mavics välbeprövade hjul kompetterar paketet. Det känns att det är en tysk produkt; passform och finish på ramen är "ausgezeichnet" dessutom till rätt pris. Och bäst av allt cykeln fick t.o.m min frus välsignelse: "Vad läcker den är..."

Canyon Ultimate AL 9.0 Di2
Med rätt design kan aluminium 2012 konkurrera med kolfiber som rammaterial när det gäller att kombinera vridstyvhet - komfort - låg vikt - komplett väger modellen utan pedaler 7,6 kg - i en racig landsvägsmodell tillsammans med komponenter som nya elektroniska Ultegra Di2 för strax under 22.000 kr: Svårslaget!

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.