Normalt kastar jag ventilplopparna men här är dom gula så får i alla fall hänga med över påsk Foto: Leifilund

Packa upp Canyon

PrylarPostordercykel. Det känns som ett klart plus att leverans hem till dörren ingår vid köp från Canyon för paketet blir rätt så stort när man handlar cykel på postorder. Men hur mycket arbete krävs egenligen för att få ihop en körklar cykel? Fixas lätt av alla? Eller måste man vara van mekare?

En titt i väldigt stabila lådan som Canyon kallar BikeGuard visar att framhjul och bakhjul har packats separat vilket också gäller styre och sadel med sadelstolpe så här krävs lite jobb med montering.

Generellt sett innehåller monteringen moment - sätta i och plocka av hjul som vid punka - höja och sänka sadeln som när sittställningen ställs in eller vid transport - justera styret som vid transport eller när sittställningen ställs in - moment som alla bör kunna.

En van mekare gör också jobbet snabbt och lätt. Novisen kan visserligen få problem men lösningen finns i lådan i form av en tjock manual på alla möjliga språk med sidorna 384-430 på svenska där upp-packnings-tips ryms på tio sidor. Manualen kan också laddas ner här

Montera snabbkopplingarna i naven - spaken placeras på vänster sida - justera spänningen med muttern på högra sidan - tryck fast spaken med handflatan - justera spänningen igen - tryck fast spaken - rätt spänning gör att sista biten innan spaken liksom faller på plats ska gå tungt och lämna ett tryckmärke i handflatan.

Strul: plastskyddet som sitter på naven under transport hade brutits av på ena sidan fram så resten som satt kvar i navet fick knackas ut med hjälp av en skruvmejsel vilket var snabbt gjort innan snabbkopplingen kunde monteras.

Kolla att trycket i däcken är rätt med hjälpa av en bra fotpump med tryckmätare bör göras i alla fall en gång i veckan.

Montera sadeln/sadelstolpen i sadelröret.

Montera styret - lossa bultarna i styrstammen och plocka loss fronten - håll styret på plats - montera fronten genom att dra fast bultarna.

Strul eller: det gäller att dra fast sadelstolpe och styre med rätt kraft - moment - vilket helst kräver en momentnyckel, både sadelstolpe och styrstam är märkta 5 Nm - följer också med en enkel variant på momentnyckel från Canyon som vid koll mot kalibrerad momentnyckel verkar fungera rätt bra blir i alla fall inte helt fel varken för hårt så att komponenterna går sönder eller för löst så att komponenterna lossnar.

Montera Ultegra elektroniska Di2 är snabbt gjort för allt sitter på plats utom batteriet som lätt trycks dit.

Strul: händer inte något utan elektroniken är helt tyst - fram med dom två påsar med manualer till alla komponenter från tillverkarna som Canyon skickar med - hittar ett blad RD-6770 - verkar som "the protection function" har slagit ifrån elektroniken - tryck på knapp så det lyser rött så går allt igång igen - nähä! - testar igen - nähä! - tillbaka till manualen - funkar inte tryck på knapp så det lyser rött så rör manuellt på bakväxeln fram och tillbaka ett par gånger innan nytt tryck - japp! nu funkar det! - perfekt!

Montera pedaler - ingår inte - tänker flytta över från gammal racer - kan vara knepigt att hålla reda på gängriktningarna men både höger och vänster pedal dras fast i färdriktningen!

Ps. Brukar alltid slänga plastplopparna som sitter över ventilerna dom försvinner ju ändå förr eller senare men på Canyon Ultimate Al 9.0 Di2 är dom gula får sitta kvar i alla fall över påsk!

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.