Foto: Christer Hedberg

Alternativträning - Cykel

TräningVåren börjar nu komma på många håll i landet och löpningen är för många roligare än någonsin. Trots det kan det vara både klokt och roligt att byta ut vissa löppass mot någon annan typ av konditionsträning. Inomhuscykling, eller spinning som det fortfarande heter på många håll, är ett av alla alternativ som finns. Visserligen behöver du ha ett gymkort, men flera ställen säljer klippkort som inte behöver kosta dig så mycket och som dessutom sällan är tidsbegränsade.

Det finns flera olika typer av cykling på de olika träningsanläggningarna och även pass av olika längd. 45 eller 60 minuter är vanligast förekommande, men även 30 (då ofta i kombination med ett corepass, en utmärkt kombination för dig som löpare!) 75 och 90 minuter förekommer på vissa håll. Det finns både förkoreograferade klasser där musik och upplägg är det samma oavsett vilken instruktör som håller i passet (Vanligast är att musik och koreografi byts ut var tredje månad, grundstommen i passet är dock oftast densamma.) och klasser där varje instruktör väljer upplägg och musik helt själv. Vissa pass är så kallade pulsklasser där deltagarna har ett pulsband och kan se sin puls, både i slag per minut och i procent av max, på en skärm längst fram i salen. Upplägget på dessa pass är pulsbaserat och ett väldigt bra sätt för dig som deltagare att lära dig mer om din kropp och dess reaktion i de olika pulszonerna samt om pulsträning och träning i allmänhet. Förutsatt att instruktören kan guida dig på ett bra sätt samt att den maxpuls du har ställt in ditt pulsband på (görs via en dator i salen) stämmer någorlunda.

Spinning fungerar bra som en alternativ träningsform året om. Antingen som ett substitut om du har en skada som gör att du inte kan springa men det fungerar att cykla, eller bara som komplement för att kunna träna mer men inte slita så mycket på "löpmusklerna". Visserligen använder du ju benen här med, men musklerna belastas på ett lite annorlunda sätt. Dessutom får du även lite bålträning på köpet om du sitter rätt och inte hänger på styret. Cyklar du en del är det en god idé att investera i ett par cykelskor med clips som du klickar i pedalerna på spinningcykeln. Detta gör att du får ett mycket bättre rundtramp och kan jobba effektivare med hela benen vilket även gör att cyklingen blir roligare. Använder du bara skorna inomhus håller de i åratal och är verkligen en väl värd investering.

När snön är borta och våren här på allvar är det såklart jättekul att plocka fram sin mountainbike eller landsvägscykel (eller varför inte en helt vanlig cykel!) och träna med den istället. Personligen tycker jag att cykling i någon form är ett jättebra komplement till löpningen året runt.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.