Trycket mellan däck och rulle ställer särskilda krav på däckets design för bästa funktion Foto: Jonas Jönsson

Continental Hometrainer-däck

PrylarTest. Jag har nu sett fördelarna med ett trainerdäck jämfört mot ett rent landsvägsdäck. Det började med att jag använde mitt begagnade Michelin Pro3 däck på trainern. Det var förvisso inte nytt och korden var synlig på ett ställe. Det lät inte förskräckligt mycket men gick sönder ganska fort. Det var dax att skaffa ett däck gjort för trainer.

I mitt fall blev det ett Continental Hometrainer-däck. Vad är det som gör ett trainerdäck speciellt? Jo, då rullen pressas mot däcket på min Tacx Flow T2200 blir trycket väldigt olikt trycket som uppstår när man kör på vägen där mina 77 kg inte alls kan trycka ihop däcket så hårt och koncentrerat till en liten punkt som på trainern. Så trainerdäcket har en speciell gummiblandning och sidorna en särskild uppbyggnad som ska tåla värmen och trycket som skapas mot rullen och dessutom rulla tystare mot rullen jämfört med däck som Michelin Pro3.

På sidan av trainerdäcket står skrivet med stora bokstäver “not for road use!" dvs använd inte ute på vägen, varför vet jag inte exakt, har inte testat, men kan gissa att anpassningen för trainer gör att väggreppet ute blir väldigt dåligt.

Första övningen var att få på däcket på fälgen. Det var nu jag fick nytta av att jag hade extra fälgar liggande hemma. Har man uppgraderat till lite bättre hjul är det perfekt att ta fram de lite sämre hjulen att använda till trainern. Det gör att man kan snabbt byta till sitt vanliga bakhjul när man ska ut på en tur på landsvägen så växling mellan träning inne på trainer och ute går smidigt. Det var ganska tight att få däcket på fälgen och jag fick ta lite hjälp av mina däckavtagarverktyg i metall, hade inte vågat använda mina plastdito.

Instruktionen var skriven för vilket landsvägsdäck som helst till min förvåning tycker faktiskt att man kunde lagt till lite information om trainerdäck i foldern som följde med. Nåväl storlek och lufttryck fanns angivet på ytterförpackningen och på däcket förstås: minimum 7,5 bar (110 PSI) och max 8,5 bar (120 PSI). Eftersom jag låser fast hjulet mot rullen på min trainer, så är trycket näst intill oberoende av min kroppsvikt så jag pumpade till minimumtrycket 7,5 bar, gäller sedan att kolla ofta, helst innan varje pass, för idealet är att hålla samma tryck på varje träning för att motståndet ska kunna jämföras mellan passen.

Däcket verkar hålla vad det lovar var alltså tyst och slitaget har varit rimligt för den tid jag kört med däcket vilket i och för sig bara varit 18 timmar än så länge. Det är ju också en bra fråga på hur man ska redovisa träningen på trainer, i km eller timmar, men jag väljer att redovisa timmar, återkommer med rapport om hur länge trainerdäcket håller.

Priset då? Jo, mellan 270-350 kr på prisjakt.nu eller ner till 19.49 Euro om man går utomlands och söker på nätet. Motsvarande däck från TACX, T1390, kostar ungefär detsamma. Det är värt var enda krona om ni frågar mig.

Klurigt
En sak som jag reagerade på att märkning saknas för vilken vecka eller år däcket producerats. På bildäck finns ju dotmärkning där man lätt kan läsa av ålder. Jag fann en kryptisk märkning på trainerdäcket, men har tyvärr inte hittat hur man kodar av den. Cykeldäck bör inte lagras mer än 4 år enligt tillverkaren, så mitt tips är att köpa av någon som har en hög omsättning på däck, för att du inte ska få ett allt för gammalt däck, för ett äldre däck slits fortare än ett nytt.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.