Tips för Lidingö

Tips

Lidinglöppet. 30K terräng. Ett kraftprov som ändå kan gå undan. Som 18åring sprang Yoie Bohlin hela tjofräset under 2 timmar (10:e snabbaste dam genom tiderna). I verkligheten, som vi känner den, är det 4:00 tempo i snitt. Ink. den fruktade Abborrbacken...

Vi bad henne om sina 5 bästa tips

Inför
Veckan innan vila vila vila. Tro inte att du skall få till nåt extra. Ät kolhydrater, grönsaker, protein och fett.

Klädsel
Viktigast att skydda fötterna mot skav, bra strumpor kan vara värt att investera i.
Gillar du att ha håret under kontroll så är ett pannband och eller en extra snodd bra.
Klä dig så lätt som möjligt om du vill springa snabbt.


Starten
Är du nervös? Lugn, det hör till. Gör så att du tar med något du känner dig trygg med in till starten. T.ex kan du värma upp med en fotboll, ta med din sambo, syster eller vad som...
Fixa fram en grym spellista som du kan dunka I lurarna innan start. Men bara till startskottet. Spring aldrig med musik i stora lopp. Trängsel o balans blir försämrad och kan skada dig

Strategi
När du har tränat dina långpass vet du att du kan springa 3mil. Det är inte i distansen du har ditt fokus. Tänk istället på att det är en extremt kuperad bana där det kan gå för fort I början. Gå inte med i det. Försök istället tänka att första 15km ska vara ren skön löpning. SEN börjar loppet. Sista 15km är då det gäller.

 

Under tiden
Vätska upp ordentligt. inga jättemängder med från början. Drick redan efter 3km 6km 9km är dom. Det är absolut de viktigaste stationerna. Välj gärna det med salter i så tas det upp bättre av. Å det finns bra med vätska och energi på vägen så unna dig att inte behöva springa med vätskeband lr liknande.


Därmed tackar vi Yoie och önskar alla lycka till på loppet.
Vill du tippa tiden, å vinna Sj-biljetter,  gör du det här.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.
0