Näring i olika livsmedelsgrupper

KostVi har alla ett behov av mat och näring för att kunna överleva och för att våra kroppar ska kunna fungera. Det finns idag ett oerhört stort utbud av livsmedel och olika produkter som delas in olika livsmedelsgrupper. För att få i oss alla näringsämnen är det viktigt att variera vårt kostintag och ha kunskap om matens näringsinnehåll.

Nedan presenteras olika livsmedelsgrupper med exempel på livsmedel och deras mest centrala näringsinnehåll.


GRÖNSAKER, FRUKT OCH BÄR
Det finns oändligt många olika grönsaker, frukter och bär och näringsmässigt kan de skilja sig mycket åt. Allmänt bidrar de till en balanserad och hälsosam kost och mycket olika vitaminer och mineraler samtidigt som de är mycket energisnåla. De innehåller oftast mycket fibrer och antioxidanter och skyddar oss mot vanliga folksjukdomar. Grövre frukter och grönsaker bidrar med mer fibrer och mineraler.

POTATIS
Potatis innehåller mycket stärkelse och kostfiber och det finns många olika sorter. Vanliga benämningar är matpotatis, färskpotatis och bakpotatis och det finns både fasta och mjöliga varianter. Potatis innehåller rikligt med vitamin C och är en bra mineralkälla till framför allt kalium och magnesium.

BALJVÄXTER
Baljväxter har ett lågt GI och är en bra källa till protein, kolhydrater och fibrer. Proteinet är inte fullvärdigt i baljväxter men kombinerar du de med cerealier blir intaget och kvaliteten av proteinet bättre. Baljväxter innehåller oligosackarider som kan orsaka gaser. Men med ett regelbundet intag kan kroppen vänjas och besvären minskar.

NÖTTER & FRÖN
Det finns oerhört många olika nötter och frön att välja på och näringsinnehållet varierar en del mellan dessa. Generellt innehåller de rikligt med enkel- och fleromättade fettsyror och de flesta nötter är också proteinrika och innehåller rikligt med E-vitamin, järn, zink, kalcium och magnesium.

MJÖLK & MJÖLKPRODUKTER
Mejeriprodukter är vår viktigaste källa till kalcium och det innehåller fullvärdigt protein. Mjölkprodukter innehåller rikligt med vitamin D, A, B-vitaminer som riboflavin, B12 och tiamin men dessutom mineralerna zink, selen och jod. Fil- och yoghurtprodukter innehåller också probiotika – bakteriestammar som har positiva effekter på magen och tarmen.

KÖTT & FÅGEL
Kött är en fantastisk proteinkälla med ett högt biologiskt värde. Några vanliga köttslag är gris, nötkreatur, lamm, vilt, kyckling och kalkon. Kött är en jätteviktig källa för järn då det innehåller s.k. hemjärn som absorberas lättare i kroppen. Andra viktiga näringsämnen som finns i kött är t.ex. zink, selen och B-vitaminer. Extra intressant är vitamin B12 som endast finns i animaliska livsmedel.

FISK & SKALDJUR
Fisk och skaldjur är som övrigt kött en fantastisk proteinkälla med fullvärdigt protein. De innehåller rikligt med de fleromättade omega-3 fettsyrorna och är bra källor till vitamin A och D (speciellt de fetare fiskarna), B-vitaminer och mineralerna selen, zink, järn, jod, flour, fosfor, magnesium och kalcium. Näringsämnena varierar från art till art, så variera mellan magra och feta fiskar.

ÄGG
Ägg innehåller fullvärdigt protein och fleromättade fettsyror som är nödvändiga för kroppen. Ägg är dessutom rika på vitaminer och mineraler som A, D, E, K, B-vitaminer, järn, kalium, kalcium, zink, selen, koppar och magnesium.

CEREALIER
Vanliga cerealier är vete, ris, majs, korn, havre och råg. Cerealier är viktiga källor till framför allt fibrer, B-vitaminer, fosfor, järn, zink och magnesium. För att få i dig så mycket nyttigheter som möjligt ska du välja fullkorn när det kommer till bröd, flingor, gryn, pasta och ris - då de innehåller betydligt mer fibrer, vitaminer och mineraler.

MATFETTER
Fett är en viktig källa till energi och finns i många olika varianter och utförande t.ex. smör, margarin och olja. Margariner och oljor är ett hälsosammare alternativ till smör då de innehåller mer omättade fettsyror jämfört med mättade. Raps-, solros- och majsolja är exempel på oljor som innehåller de nyttiga omega-3 och omega-6 fettsyrorna.

 

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.